start a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

 

HSTotaal woordenlijst:
van aanplakbiljet tot Zwitserse School.

Verklaringen van communicatiebegrippen, design dialect, reclametaal, ontwerpwoorden, vormgeversjargon, typografische vaktaal, dtp-kreten, grafische uitdrukkingen, drukkerslatijn, papiertermen en van enige creatieve wartaal.

 

Deze woordenlijst

De HSTotaal-woordenlijst bevat verklaringen van communicatiebegrippen, van design dialect, reclametaal, ontwerpwoorden, vormgeversjargon, typografische vaktaal, dtp-kreten, grafische uitdrukkingen, druktermen en van enige creatieve wartaal.

De woorden zijn vanaf 1990 verzameld en verklaard door Joost Klinkenberg, oprichter en creatief directeur van het Haarlemse creatieve communicatiebureau HSTotaal Communicatie & Design, met bijdragen van Michel Versteeg, communicatieadviseur en directeur van HSTotaal in de periode 1996-2003.

De woorden betreffen het jargon zoals dat vanaf 1968 in het grafische vak gehanteerd wordt, de periode die Joost Klinkenberg werkzaam is geweest als graficus en als creatief; als handzetter bij Drukkerij Amicitia en als drukkerij-layoutman bij Uitgeverij Gottmer, als ontwerper en werktekenaar bij NCR Printing, als assistent art director bij Hendrik Sietsez reclame & marketing, als senior ontwerper en teamleider bij Total Design, als teamleider en businessunit manager bij NOS en NOB Design, en als creatief directeur en communicatieadviseur van HSTotaal Communicatie & Design.

Inmiddels bevat de lijst mogelijk zo’n 2000 woorden, over creatieven, bureaus en grafische werkers, over ontwerp, design, vormgeving en layout, over creatie en productie, techniek en machines, materialen en hulpmiddelen, technische en creatieve leveranciers en uitvinders, technische bedrijven en ontwikkelaars. En over communicatie, zoals adverteren, consumentencommunicatie, themareclame, below the line communicatie, above the line communicatie, e-commerce, direct marketing, sponsoring, business to business communicatie, actiecommunicatie, sales promotie en public relations.

Zoek je de betekenis van een uitdrukking en tref je die in deze lijst niet aan, of heb je een aanvullende suggesties of wil je reageren op een beschrijving van een woord, neem dan contact op met HSTotaal (mail@hstotaal.nl). 

 

start a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

start a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

 

HSTotaal woordenlijst:
van aanplakbiljet tot Zwitserse School.

Verklaringen van communicatiebegrippen, design dialect, reclametaal, ontwerpwoorden, vormgeversjargon, typografische vaktaal, dtp-kreten, grafische uitdrukkingen, drukkerslatijn, papiertermen en van enige creatieve wartaal.

 

Deze woordenlijst

De HSTotaal-woordenlijst bevat verklaringen van communicatiebegrippen, van design dialect, reclametaal, ontwerpwoorden, vormgeversjargon, typografische vaktaal, dtp-kreten, grafische uitdrukkingen, druktermen en van enige creatieve wartaal.

De woorden zijn vanaf 1990 verzameld en verklaard door Joost Klinkenberg, oprichter en creatief directeur van het Haarlemse creatieve communicatiebureau HSTotaal Communicatie & Design, met bijdragen van Michel Versteeg, communicatieadviseur en directeur van HSTotaal in de periode 1996-2003.

De woorden betreffen het jargon zoals dat vanaf 1968 in het grafische vak gehanteerd wordt, de periode die Joost Klinkenberg werkzaam is geweest als graficus en als creatief; als handzetter bij Drukkerij Amicitia en als drukkerij-layoutman bij Uitgeverij Gottmer, als ontwerper en werktekenaar bij NCR Printing, als assistent art director bij Hendrik Sietsez reclame & marketing, als senior ontwerper en teamleider bij Total Design, als teamleider en businessunit manager bij NOS en NOB Design, en als creatief directeur en communicatieadviseur van HSTotaal Communicatie & Design.

Inmiddels bevat de lijst mogelijk zo’n 2000 woorden, over creatieven, bureaus en grafische werkers, over ontwerp, design, vormgeving en layout, over creatie en productie, techniek en machines, materialen en hulpmiddelen, technische en creatieve leveranciers en uitvinders, technische bedrijven en ontwikkelaars. En over communicatie, zoals adverteren, consumentencommunicatie, themareclame, below the line communicatie, above the line communicatie, e-commerce, direct marketing, sponsoring, business to business communicatie, actiecommunicatie, sales promotie en public relations.

Zoek je de betekenis van een uitdrukking en tref je die in deze lijst niet aan, of heb je een aanvullende suggesties of wil je reageren op een beschrijving van een woord, neem dan contact op met HSTotaal (mail@hstotaal.nl).

 

start a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

 

Een leuke vraag en geen antwoord gevonden? Of mist u een woord? Mail HSTotaal: mail@hstotaal.nl.

Geen antwoord gevonden of mist u een woord? Mail HSTotaal: mail@hstotaal.nl.