Positionering: waar staat jouw organisatie?

“Een unieke positionering zit in het hoofd van de klant: we noemen dat een breinpositie. Het is een positie die het product of het bedrijf inneemt ten opzichte van concurrenten.”

Waarom is positionering zo belangrijk?

Elke organisatie probeert voor haar diensten of producten herkenbaarheid te creëren. Want als je herkend wordt, dan besta je. Herkenbaarheid bereik je door het formuleren van de onderscheidende meerwaarde, het onderkennen van de eigen identiteit, door een bijzondere uitstraling, een opvallende huisstijl, een geloofwaardig verhaal en door een unieke positionering. Want dan kun je zeggen: “Hier sta ik, dit ben ik.”

Waar zit die positionering?

Een unieke positionering zit in het hoofd van de klant: we noemen dat een breinpositie. Het is een positie die het product of het bedrijf inneemt ten opzichte van concurrenten. Klanten zeggen bijvoorbeeld: Volvo: saai, maar degelijk, Mercedes: duur, maar wel de top, KIA: prijsvechter. En dat werkt! Een duidelijke, eigen positie is een prachtige inspiratiebron en referentie voor communicatie en design. Want de prijsvechter zal zich anders gedragen dan het degelijke merk. Een unieke positionering schept duidelijkheid voor de klanten - dan valt er iets te kiezen - en voor de concurrent, die dan denkt: moet ik mijn positie aanpassen, moet ik mijn communicatie aanpassen?

Hoe bereik je een heldere positie?

Om een heldere positie in te nemen ten opzichte van jouw concurrent, is het nodig te weten waar je voor staat, wie je bent, wat je waarden zijn. Als die keuzes zijn gemaakt, wordt communicatie van de toegevoegde waarde een stuk eenvoudiger. HSTotaal helpt organisaties die keuzes te maken. Wij helpen ondernemers, bestuurders, communicatie- en personeelsadviseurs een helder standpunt over de juiste positie te formuleren.

De merkwaarden in beeld

HSTotaal helpt organisaties bij het vaststellen van de merkwaarden. En bij de manier waarop de waarden zijn te gebruiken in de dagelijkse externe communicatie. We hebben veel ervaring bij het creëren en lanceren van merken, het re-branden en herpositioneren. We ontwerpen, plannen en begeleiden merkstrategien. En we zijn sterk in het ontwerpen van middelen voor een campagne.

Het brandbook, het inspiratieboek

Wij helpen merken met een brandbook. Waarin een logo of beeldmerk en alle verschijningen, een tone of voice, ambities, uitdagingen, en alle vormgeving, communicatieconcepten en styling van producten wordt verbeeld. Op een uniforme wijze vertelt HSTotaal het verhaal van de identiteit. Wij noemen dat merkidentiteit: de waarden, de betekenis, de vormgeving, de communicatie. Het complete samenhangende verhaal. 

Een uitnodiging voor een goed gesprek

Als ervaren creatieven denken we graag mee over jouw positionering. Laten we een afspraak maken voor een goed gesprek en een eerste advies. 

Bel Bart Landman of Joost Klinkenberg: 06 20 61 68 32.

Positionering: waar staat jouw organisatie?

Waarom is positionering zo belangrijk? Elke organisatie probeert voor haar diensten of producten herkenbaarheid te creëren. Want als je herkend wordt, dan besta je. Herkenbaarheid bereik je door het formuleren van de onderscheidende meerwaarde, het onderkennen van de eigen identiteit, door een bijzondere uitstraling, een opvallende huisstijl, een geloofwaardig verhaal en door een unieke positionering. Want dan kun je zeggen: “Hier sta ik, dit ben ik.”

Waar zit die positionering? Een unieke positionering zit in het hoofd van de klant: we noemen dat een breinpositie. Het is een positie die het product of het bedrijf inneemt ten opzichte van concurrenten. Klanten zeggen bijvoorbeeld: Volvo: saai, maar degelijk, Mercedes: duur, maar wel de top, KIA: prijsvechter. En dat werkt! Een duidelijke, eigen positie is een prachtige inspiratiebron en referentie voor communicatie en design. Want de prijsvechter zal zich anders gedragen dan het degelijke merk. Een unieke positionering schept duidelijkheid voor de klanten - dan valt er iets te kiezen - en voor de concurrent, die dan denkt: moet ik mijn positie aanpassen, moet ik mijn communicatie aanpassen?

Hoe bereik je een heldere positie? Om een heldere positie in te nemen ten opzichte van jouw concurrenten, is het nodig te weten waar je voor staat, wie je bent, wat je waarden zijn. Als die keuzes zijn gemaakt wordt communicatie van de toegevoegde waarde een stuk eenvoudiger. HSTotaal helpt organisaties die keuzes te maken. Wij helpen ondernemers, bestuurders, communicatie- en personeelsadviseurs een helder standpunt over de juiste positie te formuleren.

De merkwaarden in beeld. HSTotaal helpt organisaties bij het vaststellen van de merkwaarden. En bij de manier waarop de waarden zijn te gebruiken in de dagelijkse externe communicatie. We hebben veel ervaring bij het creëren en lanceren van merken, het re-branden en herpositioneren. We ontwerpen, plannen en begeleiden merkstrategien. En we zijn sterk in het ontwerpen van middelen voor een campagne.

Het brandbook, het inspiratieboek. Wij helpen merken met een brandbook. Waarin een logo of beeldmerk en alle verschijningen, een tone of voice, ambities, uitdagingen, en alle vormgeving, communicatieconcepten en styling van producten wordt verbeeld. Op één uniforme wijze vertelt HSTotaal het verhaal van de identiteit. Wij noemen dat merkidentiteit: de waarden, de betekenis, de vormgeving, de communicatie. Het complete samenhangende verhaal.

Een uitnodiging voor een goed gesprek. Als ervaren creatieven denken we graag mee over jouw positionering. Laten we een afspraak maken voor een goed gesprek en een eerste advies.

Bel 06 20 61 68 32. Of mail naar: mail@hstotaal.nl.

Een goed gesprek over de positionering van jouw organisatie? Of een eerste advies? Bel Bart landman voor een gesprek of een vrijblijvende kennismaking: 06 20 61 68 32.

Een goed gesprek over positionering? Mail Bart Landman: bart@hstotaal.nl.